CARDIO

Jag är en sådan person som verkligen hatar att springa. Det är riktigt tråkigt och jag har aldrig förstått vinkeln med det, förrän den senaste tiden. Jag tycker fortfarande inte om det, men jag märker direkt efter att jag har sprungit att jag mår så mycket bättre. Vi är skapta för att röra på oss. 
Jag har iallafall hittat två former av intervallträning som gjort att jag, tro det eller ej, tycker att det är kul. Tänkte vara snäll och dela med mig av dessa två former och tipsa till er som kanske inte redan provat dom. 
 
HIIT (high-intensity interval training, högintensiv intervallträning) Med denna form så pressar man sin kropp till max. Denna form är även bra för fettförbränning och vad jag har hört så är det bra att köra detta på morgonen för att sätta igång förbränning till max. Dock inte innan frukost. 
 
Jag har hört flera olika varianter på denna intervallträning, den jag använder mig av ser iallafall ut såhär:
- Värmer upp i tre minuter
- Kör sitt absoluta max i 90 sekunder 
- varvar ner i tre minuter
- upprepar sex gånger.
 
Detta är riktigt effektivt och tar endast 30 minuter! 
 
Tabata intervaller - denna intervall form provade jag för första gången, förra veckan. Jag fick råd av en bekant som även är utbildad personlig tränare att prova detta. Jag tycker själv att allt blir roligare med tabata. Det bästa är att det finns som app i mobilen så att man slipper hålla koll på tiden själv. 
Detta utförs i endast fyra (!!!!!) minuter och då har man tränat effektivt. Jag kör dock gärna 8-12 minuter för att få ut det maximala. 
 
Såhär går det till: 
- kör max i 20 sekunder
- vilar i 10
 
och detta upprepas totalt åtta gånger. Fyra minuter är ingenting! Så inga ursäkter. Fyra minuter har vi alla tid med att lägga på vår hälsa! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
(Kommetarer som visas vara stötande mot mig eller andra raderas)
Ditt Namn:
Spara Dina Uppgifter?

E-mailadress: (publiceras ej)

Adressen till din hemsida eller blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0