IDEAL

På alla sociala medier och i allas huvud så kretsar många olika ideal om hur vi ska se ut och vad vi ska äta. Varje dag så läser jag flera tweets och inlägg på facebook där folk klagar på att det är dåligt att vara hälsosam och att de själva satsar på beach 2050. Varför ska det vara så negativt? 
Jag tycker att idealet om att vara hälsosam och vältränad är det bästa som har hänt vårat lilla avlånga land på många år. Nu får du säkert upp flera negativa tanker om det, jag är säkert dum i huvudet. Men är jag det?
Det är självklart att folk pressas och får taskiga självbilder om sig själv. Sant, ja och det kanske inte är bra men tänk om. 
Överallt - facebook, twitter, instagram, bloggar och RUNT oss så finns det människor som har skitit i att se allt negativt, tänkt om och börjat en ny livsstil. 
 
Idag är fetma en tyvärr väldigt vanlig sjukdom och många dör i förtid. Vi lever en gång. En gång. Kroppen är inte byggd för att sitta still hela dagarna, äta snabbmat och inte röra på sig alls. Om 10 000 år så kanske den är det, men inte nu. 
 
När jag i början av 2013 valde att sluta äta vittbröd så valde jag någonting som förändrade mig. Idag så har jag inget förbud, men jag äter ändå inte vittbröd. Det som är så gott. Varför? Efter en månads uppehåll så provade jag att äta det igen och jag märkte direkt hur kroppen inte mådde bra med den degklumpen i magen. Idag äter jag fortfarande inte vittbröd och äter mycket hälsosammare än vad jag någonsin har gjort. Jag älskar att röra på mig och vill hellre ha en kropp som mår bra, som jag själv mår bra över att ha än att äta saker som vi tror att vi tycker om. 
Men jag är självklart inte perfekt. Jag jobbar på burger king och har svårt att motstå sötsaker. Jag äter skräpmat, men är medveten om det och väljer fortfarande bättre alternativ vart jag än är. Att tänka "på måndag ska jag börja mitt nya liv med mycket träning och rätt kost" kommer aldrig att fungera. Att ha en dag i veckan där man får äta vad man vill är inte heller bra (enligt mig) då man där riskerar att äta så mycket skit så att allt man kämpar/har kämpat för tidigare i veckan kastas iväg. Det är bättre att låta sig själv äta snabbmat om man vill det, äta godis om man vill det. Men i mindre mängder och inte en hel dag. Ingen människa är perfekt och vi gör alla val om hur vi vill må. Börja inte på måndag, börja idag. 
 
Trots det så tycker jag inte att det är okej att sitta och klanka ner på de som väljer att röra på sig, må bra och vara hälsosamma bara för att man själv saknar motivation. Ingenting är omöjligt så länge man tror. Har man så dålig självkänsla kanske man ska göra någonting åt det i stället och faktiskt vilja visa upp sig. Jag säger inte att man måste vara vältränad för att vara snygg, alla människor är vackra på sitt sätt, men må bra tycker jag att man ska.
Det finns så många bra fördelar med att vara hälsosam. Ingen behöver bli överdrivet aktiv men att röra på sig
någon gång i veckan och äta lite bättre dör ingen av. Det är så lite tid som behöver gå åt. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
(Kommetarer som visas vara stötande mot mig eller andra raderas)
Ditt Namn:
Spara Dina Uppgifter?

E-mailadress: (publiceras ej)

Adressen till din hemsida eller blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0