FÖR ATT BEHÅLLA BRÄNNAN

Jag har som tur är ärvt fina pigment av min pappa så jag är i stort sätt brun hela året, eller... inte kritvit iallafall. När jag solar så blir jag lätt brun och jag bränner mig faktiskt aldrig. Detta också tack vare mina pigment. Jag är så grymt glad och tänkte dela med mig av några simpla och samtidigt grymma tips om hur man behåller sin bränna.
 
♦ Återfukta

Innan du åker utomlands eller innan det är dags för sommaren här hemma så måste man återfukta huden. Detta kan man göra via body lotion, body butter osv. Det gör man för att huden absorberar strålarna från solen lättare när den är fuktig än när den är torr. Man ska dock undvika att gå från att aldrig smörja in sig till att smörja in sig hela tiden så fort man får färg då det faktiskt tar tid att återfukta huden, därför rekomenderas det att börja återfukta i tid, så har du inte förvana att smörja in dig så kan en vecka innan det är dags att fånga solens strålar vara en bra tid att börja. 

Jag använder body lotion i princip varje gång efter att jag har duschat vilket är tre-fyra gånger i veckan beroende på vad jag gör om dagarna.
 
Peela 
 

När man peelar kroppen så tar man bort all död hud som ligger överst på huden. Man bör peela både ansikte och kropp, peelingar kan man köpa antigen i butik eller göra egna hemma. Ansiktet ska dock inte använda samma slags peeling som kroppen ska. Tänk på att inte peela samma dag eller dagen innan som du ska sola då huden är lite extra känslig.

Jag peelar inte min kropp jätte ofta. Jag använder dock skrubbhandskar cirka en gång i veckan.

♦ Använd solskyddsfaktor


Alla bör alltid smörja in sig med en riktig solkräm och inte bara en gång då man efter ett tag svettas/badar bort en del av krämen. Vi alla blir som sagt inte röda som kräftor av solen men vi bör ändå skydda oss. Solkräm skyddar mot solens skadliga strålar som kan leda till hudcancer, prickar, oelastisk och föråldrad hy.

Jag är inte och har aldrig varit världens fan av solkrämer. Jag har dock börjat använda det på senaste tiden för att ta hand om mig. Bara för att det är bra med kräm så behöver man ju inte ösa på med faktor 50 på kroppen. Jag använder 6. 

♦ Använd inte sololja


Sololja är bra, för man blir brun fort. Men visste ni att oljan lägger sig som ett tjockt lager på huden så när solens strålar når huden så får endast det översta lagret färg (mycket färg) och man blir brun fort. Men på grund av just detta, att endast det översta lagret får färg så försvinner färgen lika fort eftersom att det översta hudlagret snart kommer bestå av död hud.

Fortsätt att peela och återfukta efteråt


Detta gör man för att undvika att huden blir extremt torr (Saltvatten torkar ut huden super mycket) och för att få bort död hud. 

 

Bilder på en brun Jennifer från Alanya i Juni. 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:
(Kommetarer som visas vara stötande mot mig eller andra raderas)
Ditt Namn:
Spara Dina Uppgifter?

E-mailadress: (publiceras ej)

Adressen till din hemsida eller blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0